Derfor kan det være svært at sammenligne priser på hosting

Når man er på udkig efter en hosting-leverandør, så bør pris aldrig være det primære parameter, som man sammenligner efter.

Dette skriver vi ikke, fordi vi hos IT Relation er dyrere end alle andre men simpelthen fordi, at det kan være svært at gennemskue indholdet i de forskellige hosting-leverandørers pakkeløsninger, hvis ikke man har de fornødne kompetencer. Dette gør sig især gældende, hvis det er første gang, man køber hosting og måske påtænker at flytte al sin data fra egen serverpark til en samarbejdspartners cloud-løsning.

Hosting kan være mange ting, og det er i langt de færreste tilfælde en hyldevare, som det fx er med el og benzin. De fleste seriøse hosting-leverandører har samme tilgang til hosting, som vi har hos IT Relation; En løsning tilpasses den enkelte, så man får nøjagtig så meget plads, backup, redundans og serverdrift, som man har brug for. Dette sikrer, at løsningen dels passer præcis til de behov, I måtte have samtidig med, at den typisk fungerer meget bedre, da der er taget højde for jeres organisation, IT-systemer og arbejdsgange.

Hvad er en del af pakken?

Det er vigtigt at undersøge, hvad der er en del af pakken, inden man køber hosting. Ellers kan du roligt regne med, at der løbende vil være ekstraomkostninger. Hos nogle leverandører koster det fx ekstra, hver gang din hosting-platform skal opdateres. Hos andre er en vedligeholdelsesaftale en del af aftalen. Dertil kommer også support. Koster det penge, hver gang I ringer ind til jeres hosting-leverandør – både indenfor og udenfor normal arbejdstid?

Inden du vælger din hosting-leverandør, bør I sætte jer i styregruppen / ledelsen og fastlægge, hvilke krav I har til jeres hosting-aftale. Hvis jeres medarbejdere fx ikke er så IT-kyndige, så giver det mening med en bred supportaftale til en fast pris om måneden. Hvis I derimod har jeres egen IT-mand ansat, så kan det være, at brugersupporten kan undværes. Er data en vital del af forretningen, så giver det også god mening med ekstra redundans og en aktiv backup.

Et andet element i hosting-aftalen er bindingsperioder og de andre forpligtelser, der måtte være i jeres aftale. Hos IT Relation har vi helt bevidst ingen bindingsperioder. Vi tror på, at så længe vi leverer varen, så beholder kunden sit engagement hos os. Andre leverandører kan dog have bindingsperioder på op til 6 – 12 mdr., hvilket kan hæmme jeres bevægelighed, hvis jeres forretning ændrer sig eller skal skaleres op eller ned. Der kan også være andre forpligtelser forbundet med købet af hosting, og det kan i alle tilfælde derfor godt betale sig at undersøge, hvad hosting-leverandøren egentlig har ansvaret for, og hvilken byrde der hviler på jeres skuldre internt i organisationen.

Læs mere om IT-Hosting

keyboard_arrow_up