Er prisen et vigtigt parameter i valg af løsning?

Står valget imellem at investere i jeres egne servere og få hostet jeres data ude i byen, så kan der være god mening i at læse med her. Der kan nemlig være mange penge at spare ved at vælge den rigtige IT-løsning, så man får det optimale, der dækker virksomhedens behov, til færrest mulige penge. Ofte fejler IT-beslutningstageren med at finde den mest omkostningseffektive løsning, da vedkommende kun tager højde for indkøbsprisen og omkostningerne forbundet til etablering. For at undgå sådanne situationer kan et begreb som TCO bruges.

De totale omkostninger ved ejerskabet

Total cost of ownership (TCO) er et estimat der i 1987 blev udviklet af konsulenthuset Gartner. TCO kan hjælpe købere og beslutningstagere med at vurdere de samlede omkostninger ved en løsning. Estimatet tager både højde for direkte og indirekte omkostninger, og det er derfor ideelt, hvis man foruden etableringsomkostningerne gerne vil kende udgifterne forbundet til drift og implementering. Dette gør sig især gældende, hvis prisen er et af de vigtigste parametre, inden valg af løsning eller køb af produkt.

Inden for IT, software og teknologi er der flere elementer, man med rette kan medregne i TCO. Heriblandt:

Hardware og software

  • Netværk
  • Servere
  • Arbejdsstationer
  • Installation og integration
  • Research forbundet med valget
  • Garantier og licenser
  • Reguleringer og certificeringer ift. compliance
  • Migrering
  • Risici

Driftsomkostninger

  • IT-infrastruktur / plads
  • Elektricitet
  • Test
  • Nedetid
  • Performance-problemer
  • Sikkerhed
  • Backup og recovery-processer
  • Revision
  • Forsikring

Personel

  • Informationsteknologisk personale
  • Træning og udvikling af medarbejdere
  • Lederens tidforbrug

Udgifter på sigt

  • Skift af dele
  • Opgraderinger og skalering
  • Afvikling

Fordelingen af omkostninger ved de to løsninger

Ved en On-Premise-løsning er omkostningerne til etablering en lavere del af TCO. Der skal naturligvis indkøbes hardware og software, men de løbende udgifter til personale, vedligeholdelse, tilpasning samt udskiftning og opgradering af komponenter er det, der fylder mest. Ofte undervurderer man de løbende omkostninger, men det kan hurtigt blive dyrt at skulle tilslutte en ny server, opgradere softwaren eller tilslutte en firewall.

Omvendt er de fleste af omkostningerne altid medregnet ved en hostingløsning. Det koster en sum penge at komme i gang (opsætning af servere mm.) og derefter er der et månedligt abonnement afhængigt af mængden af data, sikkerhedsforanstaltninger mm. Det er nemt at skalere ydelsen op eller ned, og da opgraderinger o. lign., sker centralt fra leverandørens side, er det markant billigere end at hyre en IT-konsulent til at komme ud på virksomhedens matrikel.

En god måde at gribe hele processen an på, er ved at starte med at afdække jeres behov og de udfordringer, I måtte have. Hernæst kan I vurdere omkostningerne ved de forskellige løsninger. Del dem op i erhvervelse, implementering, drift og (evt.) generhvervelse. På denne måde får I et gennemskueligt overblik over de forskellige poster, og kan derfor på ret vis vurdere hvilke poster der er de dyreste, og om de kan reduceres eller spares væk ved at ændre på løsningens karakter.

Læs mere om IT-hosting

Hør også mere om mulighederne for cloud hosting, shared hosting og managed hosting.

keyboard_arrow_up