Digitalisering er din virksomheds (gen)vej til vækst

Du ved det godt. Digitalisering kan effektivisere din virksomhed og skabe et større potentiale for vækst og udvikling. Men hvor starter du? Det kan du blive klogere på her.

Bliv mere digital

I dag er digitalisering standard

Hvornår har du sidst sendt et fysisk brev? Det er nok et af de bedste eksempler på, hvor stærkt det går med digitaliseringen. På bare 10 år er antallet af sendte breve i Danmark faldet med 73 %. I stedet sender vi mails, SMS’er og beskeder på Facebook og forventer et hurtigt svar. At vente flere dage på et brev, der bliver sendt frem og tilbage, virker som en evighed i dag.

Den digitale tendens går i høj grad igen i erhvervslivet. Her er det afgørende at kunne kommunikere og håndtere data hurtigt og effektivt. Ellers så er du allerede bagud på point i forhold til dine konkurrenter. I dag er en digitaliseringsstrategi (næsten) lige så vigtig som en forretningsstrategi.

Det handler om mere end 1’er og 0’er

I princippet handler digitalisering blot om at oversætte informationer til 1’er og 0’er. Det lyder simpelt. Men skal det skabe værdi for virksomheden, skal der mere til. Der skal lægges en digitaliseringsstrategi for, hvilke værktøjer I vil benytte, og ikke mindst, hvordan I vil bruge dem. Ellers kan det ende i et kuldsejlet IT-projekt, der koster tid og penge uden den store effekt.

Det kan lyde omfattende og besværligt, men det behøver det ikke være. Bliver der lagt en god digitaliseringsstrategi, kan den effektivisere din virksomhed og skabe et godt udgangspunkt for vækst og udvikling.

Skal vi sammen lægge en god digitaliseringsstrategi for din virksomhed? Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak om digitalisering.

Hvor giver det (mest) værdi at digitalisere?

Digitalisering af din virksomhed, kan hurtigt lyde som en stor omlægning af hele organisationen. Men det behøver det ikke være. En digitaliseringsstrategi kan både være simpel og konkret.

I dag findes der mange (gode) standardløsninger, så du slipper for at udvikle egne systemer – og langt de fleste kan snakke sammen på kryds og tværs. Det gør de første mange skridt i digitaliseringsprocessen relativt nemme.

Men hvor skal du så starte? Vi har samlet nogle af de områder, hvor digitalisering har potentiale for at skabe stor effekt:

Arbejdsgange og -processer

Som en del af digitaliseringsprocessen er det en god ide at skabe overblik over både interne og eksterne processer.

Er der processer, der tit bliver gentaget? Manuelle opgaver, der lige så godt kunne automatiseres? Så er det her guldet ligger. Det kan eksempelvis være i bogholderiet, ved indkøb eller ansættelser.

Der findes mange digitale værktøjer inden for disse områder. Værktøjer, der kan automatisere manuelle processer, reducere mængden af dobbelt arbejde og risikoen for fejl. Her kan digitalisering altså spare tid, der kan bruges på andre opgaver.

Vidensdeling og samarbejdet

Samarbejde og vidensdeling med kollegaer, kunder og leverandører er en essentiel disciplin i stort set alle virksomheder. Og med digitalisering kan du gøre det både nemt og sikkert at samarbejde på tværs af afdelinger, lokationer og landegrænser.

Det kan være en platform, der tillader flere personer at arbejde i samme fil på én gang. Det kan være dokumenthåndtering, der sikrer, at du, kollegaer og kunder altid har adgang til de nyeste dokumenter og informationer. Det kan også være kundeportaler, der giver dine kunder mulighed for selv at finde de informationer, de søger.

I arbejdet med data – også kaldet Business Intelligence

I dag ligger både store og små virksomheder inde med store mængder data – ofte mere, end de selv er klar over.

Ved at digitalisere disse data, kan du nemmere indsamle, bearbejde og oversætte det til brugbar og tilgængelig viden. Også kaldet Business Intelligence. Det gør det nemmere at træffe beslutninger ud fra indsigter i stedet for mavefornemmelser.

I princippet er der ingen grænser for, hvad du kan digitalisere og oversætte til Business Intelligence. Det kan være:

  • check HR der vil måle medarbejdertrivslen.
  • check Salgsafdelingen, der vil visualisere kundeadfærden.
  • check Produktionen, der vil reducere spild, driftsstop eller vedligeholdelsesomkostninger.

Vil du blive klogere på, hvordan du kan bruge Business Intelligence i din virksomhed, kan du finde inspiration i e-bogen ”Sådan finder du værdien af alle dine data”.

Kan det betale sig at digitalisere?

Ja, sådan lyder det helt korte svar.

I hvert fald, hvis man skal tro eksperterne i disse tre undersøgelser.

  • Digitalt Vækstpanel vurderer, at Danmark kan opnå en gevinst på 87 mia. kr. i 2025, hvis vi i højere grad udnytter de digitale muligheder. Ca. 33 mia. af den gevinst vil tilfalde erhvervslivet.
  • En undersøgelse fra CBS viser, at virksomheder med fokus på investeringer i digitalisering stiger produktiviteten 2,4 % hurtigere om året.
  • Og PwC har også i en undersøgelse vist, at digitalisering i små og mellemstore virksomheder bidrager positivt til omsætningsvæksten.

Hvad får du ud af at det?

Vi kan ikke svare præcist, hvor stor din gevinst bliver i kroner og ører, hvis du vælger at digitalisere. Men vi kan sige, at du højst sandsynligt vil opleve en eller flere af disse gevinster:

  • check Færre omkostninger
  • check Større indtjening
  • check Mindre sårbarhed
  • check Større konkurrenceevne
  • check Bedre beslutningsgrundlag
  • check Højere medarbejdertilfredshed

Lyder det interessant? Så lad os tage en uforpligtende snak om digitalisering og lad os se på dine muligheder.

Digitalisering er både for små og store virksomheder

Det er ikke kun store virksomheder, der kan udnytte fordelene ved digitalisering. Faktisk er der talrige eksempler på små virksomheder, der har brugt digitalisering som en konkurrencefordel, over for større og etablerede konkurrenter.

Med den rigtige digitaliseringsstrategi, kan selv små virksomheder vinde over store virksomheder.

De mange forskellige digitaliseringsværktøjer, der findes i dag gør det nemmere for både store og små virksomheder at udnytte fordelene ved digitalisering.

Vi kan levere både værktøjerne og strategien

Er du en gør-det-selv-mand eller vil du heller have en totalentreprise?

Vi kan både levere de digitale værktøjer. Men vi kan også være mere end bare en IT-leverandør og hjælpe dig med alt fra den langsigtede digitaliseringsstrategi til den praktiske implementering.

Hvor meget, vi skal klare, og hvor meget du selv vil stå for, det er helt op til dig.

Skal vi snakke digitalisering?

Tag en uforpligtende snak og hør om dine muligheder for digitalisering.

Contact us

Thomas Møller Jensen

Team Manager, Sales

smartphone+45 3037 5580

thjen@itrelation.dk mailE-mail

Thomas Møller Jensen

Bliv ringet op

Når du udfylder formularen, accepterer du samtidig {gdpr1}

keyboard_arrow_up