Ny IT-løsning styrker drift og sikkerhed

Alabu Bolig har flyttet sine lokale servere og vedligehold – foruden sikkerhed, support og hosting – over til IT Relation. Det giver hurtigere responstid fra systemet, styrket mobilitet, support og brugeroplevelse – og samtidig frigør det IT-organisationen fra løbende vedligeholdelse og drift.

”Den nye hosting- og supportaftale har gjort den daglige brug af vores løsninger langt hurtigere og nemmere end tidligere, og den gør os samtidig mere mobile. Når jeg klikker på et program i dag, så åbner det øjeblikkeligt – og det var ikke tilfældet førhen. Vi har også optimeret sikkerheden og fået døgnsupport,” siger Jeppe Dahl Larsen, it-ansvarlig hos Alabu Bolig om boligselskabets første ugers erfaring med et nyt hosting- og supportsamarbejde med IT Relation.

En samlet hosting- og supportløsning

Alabu Bolig er en almen boligorganisation beliggende i Aalborg med omkring 100 ansatte, som håndterer små 6.000 lejligheder. Som eneansvarlig for selskabets IT-infrastruktur stod Jeppe Dahl Larsen overfor at skulle udskifte og opgradere en aldrende serverpark og ditto Citrix platform, hvilket ville blive dyrt og tidskrævende.

”Vi skulle beslutte, om vi ville investere i nye servere og opjustere sikkerheden, eller om der var alternative løsninger. Her kom IT Relation på banen med en samlet hosting- og supportløsning, der ikke blot kunne konkurrere på serviceniveau, men også på pris. Naturligvis betaler vi IT Relation for drift og support, men vi sparer til gengæld en stor investering til hardware foruden løbende omkostninger til strøm og køling – samt tid på patching og vedligehold,” siger Jeppe Dahl Larsen.

Boligselskabet er gået fra at have 25 virtuelle servere stående lokalt, til 18 virtuelle servere hos IT Relation. Det kan lade sig gøre, fordi IT Relation har optimeret systemerne, hvilket samtidig har givet et betydeligt boost af den samlede performance.

Konsulenterne fra IT Relation havde et stort kendskab til de programmer vi bruger. Alle de bekymringer jeg måtte have haft om eksternes forståelse af vores systemer og processer er blevet gjort til skamme. 

— Jeppe Dahl Larsen, IT-ansvarlig, Alabu Bolig

Også nem adgang til fagsystemer på mobil og iPad

Alabu Bolig har gennem flere år arbejdet med Microsoft Office og brancheløsningen ”EG Bolig” i en Citrix infrastruktur, hvor programmer ”streames” til lokale maskiner fra en central server. Sådan fungerer det stadig, men med opgraderingen til nyeste Citrix version har man også adgang til alle funktioner fra mobile enheder. 

”Konsulenterne fra IT Relation havde et stort kendskab til de programmer vi bruger og er ganske enkelt utroligt dygtige. Alle de bekymringer jeg måtte have haft om eksternes forståelse af vores systemer og processer er blevet gjort til skamme. De har tydeligvis taget værdifuld erfaring med fra projekter hos andre boligselskaber og gik konsekvent det ekstra skridt som sikrede, at tingene bare fungerede. Det skal de have stor ros for,” siger Jeppe Dahl Larsen.

Den nye hosting- og supportaftale har gjort den daglige brug af vores løsninger langt hurtigere og nemmere end tidligere, og den gør os samtidig mere mobile. 

— Jeppe Dahl Larsen, IT-ansvarlig, Alabu Bolig

Service Desk fjerner unødvendige afbrydelser

Særligt supportløsningen har aflastet Jeppe Dahl Nielsen, der som eneste IT-ansvarlige i Alabu Bolig helt konkret har mærket vægten af den daglige drift og IT-support på sine skuldre.

”Vi mærker tydeligt, at det er personer, der allerede arbejder med systemer hos andre boligselskaber, der sidder i døgnsupporten. Det er tydeligt, at de kender til de systemer, vores brugere skal have hjælp til. Det er en stor fordel, fordi jeg kan bruge kræfterne langt mere hensigtsmæssigt og mere strategisk uden at blive afbrudt hele tiden. Jeg har endda kunnet holde den første ferie i mange år, hvor jeg ikke blev ringet op med spørgsmål om defekte printere eller glemte passwords,” siger Jeppe Dahl Larsen.

Markant opgradering af sikkerhedsniveauet

Projektet handlede imidlertid ikke udelukkende om at strømline drift og support, men også om at optimere sikkerheden omkring de mange personfølsomme informationer, som Alabu Bolig opbevarer og behandler.

”Vi har selvfølgelig altid haft fokus på sikkerheden, men håndteringen vil nødvendigvis altid være en afvejning mellem risiko og forbrug af vores ressourcer. Her har en af fordelene ved at flytte driften til IT Relation været, at de allerede håndterer data fra mange andre organisationer og virksomheder og de konstant opdateres. Så ved vi, at sikkerheden altid er i top, og vi ved, at vi ikke skal bekymre os om løbende opdateringer,” siger Jeppe Dahl Larsen.

Vil du vide mere?

Ja, det er uforpligtende. Vi deler gerne vores viden og erfaringer med dig. Uden beregning.

Kontakt os

Brian Johansen

Client Relations Manager

+45 2368 8106

brjoh@itrelation.dk E-mail

Brian Johansen

keyboard_arrow_up