Ny webshop til tre lande og iPad-løsning til de kørende sælgere
En slumrende webshop blev erstattet af en helt ny, da C & E Gastro-Import kontaktede IT Relation. Derudover fik de en ny iPad-løsning, SalesManager, til de kørende sælgere.
Med de nye løsninger har C & E Gastro-Import fået flottere produktpræsentationer, enklere søgemuligheder og landespecifikke prisangivelser, og de kan nøjes med at opdatere billeder og tekst ét sted, selvom løsningerne både kører på dansk, norsk, svensk og engelsk.
Vi havde en webshop, som ingen rigtig brugte,” fortæller administrerende direktør Morten Krogh fra C & E Gastro-Import. ”Vi handler med nogle helt unikke produkter inden for fødevarebranchen, og de kræver nogle gode omgivelser, som den gamle webshop ikke kunne tilbyde.”
“Vi fandt frem til en masse funktionaliteter, vi gerne ville have med, og derefter afklarede vi med IT Relation, hvad der kunne lade sig gøre rent teknisk.”
Morten Krogh, administrerende direktør hos C & E Gastro-Import
Dialog om funktionaliteter
C & E Gastro-Import lavede en aftale med IT Relation om at få udviklet to salgsfremmende løsninger: En ny webshop til kunderne og en iPad-løsning til de kørende sælgere. Webshoppen havde førsteprioritet, og derfor startede C & E Gastro-Import med at afklare både internt og blandt kunderne, hvad den skulle kunne. ”Vi fandt frem til en masse funktionaliteter, vi gerne ville have med, og derefter afklarede vi med IT Relation, hvad der kunne lade sig gøre rent teknisk,” siger Morten Krogh.
Tre lande – én webshop
Det vigtigste for C & E Gastro-Import var at gøre det let for kunderne i både Danmark, Sverige og Norge at handle med virksomheden. Morten Krogh uddyber: ”Vi er en virksomhed med tre lande, sprog, varegrupper, regnskaber osv., men det er vigtigt, at den enkelte kunde ikke mærker den diversitet. Han skal bare se det, der er relevant for ham. Den nye webshop er skræddersyet til det enkelte land, så når en svensk kunde er logget ind, er det for eksempel de svenske priser, han kan se.”
Enkle produktsøgninger
”Vores kunder er kommet med mange positive tilbagemeldinger vedrørende webshoppen,” fortsætter Morten Krogh. ”Blandt andet er de glade for, det er blevet så let at søge på bestemte varer eller temaer. Hvis de for eksempel vil lave en tema-aften med mad fra Ligurien, søger de varer frem fra dét område. Og så er det rart for dem, at de kan bestille varer på alle tider af døgnet, da mange af dem er kokke og restauratører med nogle meget skæve arbejdstider.”
Integration med økonomisystem
Også for C & E Gastro-Import selv er webshoppen let at have med at gøre. Da den er fuldt integreret med virksomhedens økonomisystem, Microsoft Dynamics NAV, udveksler de to systemer hele tiden oplysninger med hinanden. ”Når en kunde lægger en ordre i webshoppen, ryger beskeden automatisk ind i NAV,” forklarer Morten Krogh. ”På den måde har vi hele tiden styr på, hvad vi har på lager, og kunderne kan hele tiden se, hvilke varer de kan købe, og hvad den aktuelle pris på produkterne er.”
iPad-salgsløsning, online og offline
Sideløbende med webshopprojektet har C & E Gastro-Import fået implementeret iPad-løsningen SalesManager, som de kørende sælgere kan bruge som alternativ til traditionelle papirkataloger og håndskrevne ordrer. Via løsningen kan sælgeren både præsentere produkterne og optage ordrer, mens de sidder hos kunderne. Ligesom webshoppen er iPad-løsningen fuldt integreret med virksomhedens økonomisystem, og den har derfor altid de aktuelle billeder, tekster og priser. Selv i offline-tilstand kan sælgerne bruge SalesManager, der synkroniserer med økonomisystemet, så snart sælgeren atter har internetadgang. Da hele processen er automatiseret, sikrer SalesManager, at ordreoptagelsen er mere effektiv, samtidig med at løsningen minimerer risikoen for fejl.
Mere effektiv salgstid til sælgerne
Morten Krogh forventer, at SalesManager-løsningen, som netop er implementeret, bliver en stor succes. ”En iPad kan noget visuelt, som papir ikke kan. Vi har fået omfotograferet alle vores produkter, så de præsenterer sig fabelagtig flot. Samtidig behøver sælgerne ikke længere at genindtaste alle deres ordrer, når de kommer tilbage til kontoret, for alle informationer fra mødet med kunden ligger allerede i NAV, og ordren er gået videre til ekspedition. Det giver sælgerne mere tid til at være ude i marken og ikke ved skrivebordet.”
Tillidsvækkende og dygtig samarbejdspartner
En af de næste ting, C & E Gastro-Import gerne vil have lavet, er apps, så kunderne kan få enkel adgang til webshoppen via smartphones og tablets. Også det skal IT Relation stå for. ”For mig er det vigtigste ved en leverandør, at man er tryg ved samarbejdet og får det, man har betalt for. Det får vi hos IT Relation. De er gode til at tiltrække dygtige kræfter, og det nyder vi som kunde godt af,” slutter Morten Krogh.
C & E Gastro-Import har siden 1988 importeret gourmetspecialiteter fra middelhavsområdet og solgt dem videre til Skandinaviens førende restauranter, kantiner, supermarkeder og delikatessebutikker. Firmaet beskæftiger cirka 50 medarbejdere i Danmark, Sverige og Norge.
Brug for at vide mere?
Ja, det er uforpligtende. Vi deler gerne vores viden og erfaringer med dig. Uden beregning.