Fremtidssikret IT-platform og bedre IT-support
Komponent (tidligere COK) havde et ældre IT-setup, der efterhånden trængte til udskiftning. Derfor gik de til IT Relation med ønsket om en ny løsning, med større frihed og bedre udnyttelse af de tekniske muligheder.
Løsningen blev at rykke Komponent fra hosted servere til en public cloud i Azure og lade IT Relation stå for dagligdagens IT-support og drift. Skiftet til Azure var ikke kun en teknisk men også en strategisk beslutning. Hele infrastrukturen skulle rykkes fra hosted servere til Microsofts public cloud. Til gengæld fik Lars og Kompnent en langt mere agil løsning, hvor alle Microsofts services og produkter er fuldt integreret som standard.
“Vi har jo reelt set rykket vores servere op med rødderne og smidt dem i skyen. For vores brugere betyder det ikke de store ændringer i dagligdagen. Men kigger man ned i maskinrummet, så har vi fået en lang mere fleksibel og fremtidssikret løsning.”
Lars Juul, IT-manager, Komponent
Bedre rustet til fremtiden
Ved at rykke over til Azure er Komponent ikke længere bundet af de traditionelle måder at tænke IT på. I stedet er de, både når det kommer til software og infrastruktur, overgået til ”as a Service”-modellen.
”I vores nye setup er vi meget bedre rustede til at imødekomme ønsker og behov for nye funktioner, end vi var det gamle setup,” siger Lars Juul.
Azure udgør platformen for IT-infrastrukturen og ovenpå den, kan Lars efter behov pille services og produkter ned fra hylderne – og stille dem tilbage igen – efterhånden som behovene opstår. Og han slipper også for at tænke på at opdatere systemerne. Det sker helt automatisk i baggrunden og løbende.
Betaler kun for de dage de bruger her og nu
Får Lars brug for en ny server, kan han købe og tage den i brug med det samme – og han ved præcis, hvad det koster. Skal han bruge en bestemt service eller et produkt i kortere tid, kan han nemt tænde for den mandag og slukke igen fredag, eller hvornår han nu er færdig.
“Fordi vi samarbejder med IT Relation, behøver vi ikke besidde alle kompetencer in-house. IT Relation klarer alt, der har med den daglige IT-drift at gøre, og vi kan stort set trække IT direkte ud af stikkontakten. I stedet kan vi fokusere på andre og mere strategiske opgaver.”
Lars Juul, IT-manager, Komponent
Outsourcing af IT-support frigiver mere tid
Samtidig med flytningen til Azure har Komponent også outsourcet deres IT-support til IT Relation. Det har givet Lars mere tid til andre opgaver, og gjort det nemmere for hans brugere
”Ved også at lade IT Relation stå for vores support, så er det blevet nemmere for både brugerne og mig. Nu ved mine kollegaer i 100 % af tilfældene, hvem de skal kontakte, og det er IT Relation. På den måde slipper jeg også for at være mellemmand på problemer jeg ikke kan løse alligevel,” fortæller Lars Juul.
Hvorfor IT Relation
IT-afdelingen hos Komponent består kun af Lars selv og en elev. Skulle de løse alle opgaver fra support til overflytningen til Azure ville de hurtigt løbe tør for tid og kompetencer ifølge Lars.
Samarbejdet med IT Relation sparer dem for at bruge tid på alt, der hedder almindelig IT-support og -drift. Men de har en sparringspartner i IT Relation, der kan hjælpe dem med at omsætte strategiske ønsker og behov til konkrete køreplaner for, hvordan de skal nå i mål – som det bl.a. er tilfældet med flytningen til Azure.
Løsningen
Komponent er gået fra hosted servere hos IT Relation til Microsofts Public Cloud og migreret deres infrastruktur til SaaS- og PaaS-løsninger i Azure. Alt er konverteret til software og platform i skyen – og al den daglige IT-support er outsourcet til IT Relation.
Om Komponent
Komponent er en forening ejet af de danske kommuner. Som central uddannelsesinstitution understøtter de alle landets kommuner med kompetenceudvikling til kommunale politikere, ledere og medarbejdere inden for alle fagområder.deltidsansatte formidlere.
Brug for at vide mere?
Ja, det er uforpligtende. Vi deler gerne vores viden og erfaringer med dig. Uden beregning.