J. Lauritzen outsourcer rederiets centralnervesystem

Rederiet J. Lauritzen har truffet et strategisk valg om at outsource drift og videreudvikling af virksomhedens centralnervesystem, service bus’en, som binder helt centrale, forretningskritiske applikationer sammen.

Partnerskabet med IT Relation om application management har resulteret i yderst tilfredse brugere og en it-afdeling, der nu laver mere forretningsudvikling end brandslukning.

”Vores forretning kan i bund og grund sammenlignes med en taxaforretning, hvor kunderne bestiller en transport af fragt fra A til B og betaler tilsvarende,” fortæller IT-Chef i rederiet J. Lauritzen, Martin Hvass Mørup og uddyber: ”Lastning og læsning af skibe, bestilling og afregning af lodsassistance, afregning med havnemyndigheder, frigivelse af fragt og så videre… alle disse processer afhænger af, at vores systemer fungerer. Står systemerne stille, står forretningen stille.”

Hvis vores it-maskineri og service bus’en ikke virker, går vores forretning i stå.

— Martin Hvass Mørup, IT-chef hos J. Lauritzen

Service bus’en er centralnervesystemet

IT Relation er ansvarlig for driften af J. Lauritzens service bus. Den er limen i rederiets applikationslandskab og flytter data mellem applikationer internt hos rederiet og til og fra eksterne leverandører. Som rederiets centralnervesystem driver service bus’en mange kritiske forretningsprocesser. ”Hvis vores it-maskineri og service bus’en ikke virker, går vores forretning i stå,” fastslår Martin Hvass Mørup.

Outsourcing som strategisk valg

J. Lauritzen har valgt at basere sig på outsourcing som et strategisk valg, forklarer Martin Hvass Mørup: ”Jeg har brug for folk, der både kan håndtere driftsdiscipliner og har indblik i applikationsudvikling. Hos IT Relation får jeg adgang til de rigtige personer til at løse opgaven hurtigst muligt og med bedst mulig kvalitet. Det har stor værdi.”

Proaktiv problemløsning og tilfredse brugere

Martin Hvass Mørup fortæller, at IT Relations proaktive og fokuserede tilgang til den daglige drift er et af de steder, hvor han har set IT Relation levere et rigtigt godt produkt: ”IT Relation er utrolig gode til at håndtere problemer, før de bliver problemer. Meget af det, vi hører om i den daglige drift, er, når de har håndteret noget og er lykkedes med det. Derfor er det relativt sjældent, at vi henvender os til dem med noget, der er gået galt, oftest henvender de sig til os.”

Også brugerne er glade og tilfredse, forklarer Martin Hvass Mørup: ”IT Relation opdager og retter fejl, før brugerne når at opdage dem. Vores brugere har oplevet forbedringer og er meget tilfredse, og her i it-afdelingen har vi fået mere overskud, fordi vi ikke skal bruge så meget tid på brandslukning.”

God forståelse for forretningen

Udover drift varetager IT Relation også udviklingsprojekter for J. Lauritzen. ”IT Relation er også ansvarlig for at videreudvikle en række kritiske, egenudviklede forretningsapplikationer. Det er ikke hyldevarer, men eksempelvis systemer til planlægning og styring af køling eller rensning af tanke ved skift af indhold,” fortæller Martin Hvass Mørup og tilføjer: ”Når vi har beskrevet en opgave, har vi oplevet en rigtig god forståelse for opgaven hos IT Relation. Vi skal ikke skære tingene ud i pap, men kan beskrive dem i generelle termer og stadig komme igennem med vores budskab. Den udviklede kode har været af høj kvalitet.”

De store er ikke altid de bedste

”Før vores valg af IT Relation til at varetage vores application management havde vi outsourcet til en stor, global spiller. Det har til tider været en tung oplevelse,” fortæller Martin Hvass Mørup og fortsætter: ”Nu har vi valgt at outsource al vores IT til IT Relation. Dermed er IT Relation vores hosting-partner, og samtidig er de ansvarlige for vores applikationshåndtering. Der er kun én kontakt til hele vores it-setup, hvilket letter vores hverdag.”

Professionalisme og overblik

Martin Hvass Mørup er godt tilfreds med skiftet til en mindre leverandør: ”IT Relation matcher os rigtig godt i størrelse og virksomhedskultur. De er store nok til, at de har dygtige folk, som ved, hvad de snakker om, og har styr på processerne - og de er små nok til, at de er lette på fødderne, så vi hurtigt kan få fat i de rigtige folk, få afklaret problemstillingerne og få løst opgaven. Det gælder, både når vi eksekverer projekter og i den daglige drift, som er præget af en utrolig grad af professionalisme og overblik fra IT Relations side.”

J. Lauritzen driver en moderne flåde af bulkskibe og gastankskibe. Rederiet beskæftiger en stab på omkring 1.300 medarbejdere på havet og på land, og ud over hovedkontoret i København har virksomheden oversøiske kontorer i Kina, Filippinerne, Singapore, Spanien, Schweiz og USA.

Brug for at vide mere?

Ja, det er uforpligtende. Vi deler gerne vores viden og erfaringer med dig. Uden beregning.

Flemming Jørgensen

Solution Manager

+45 3126 5702

E-mail

Flemming Jørgensen

keyboard_arrow_up
Loading...