Dansk autokoncern skruer ned for administrationen og op for væksten

STENHØJ GRUPPEN har lagt indkøb, udskiftning og vedligehold af al hardware – foruden support og hosting – over til IT Relation. Det øger koncernens fleksibilitet og vækstpotentiale, da den interne IT-organisation kan fokusere sine ressourcer på at støtte forretningen gennem udviklingen af nye services og digitalisering fremfor på administration.

”Det er af strategisk betydning for os, at vores samlede IT-infrastruktur kan vokse fleksibelt og i takt med virksomheden. Derfor er det afgørende for os at kunne fokusere på at bakke op om forretningen med nye services – fremfor at skulle bruge kræfter på hardwareindkøb og serverdrift. Så den del har vi lagt i hænderne på IT Relation,” siger Karsten Ørbech, Business Support Manager, STENHØJ GRUPPEN.

Ambitiøs vækststrategi bag outsourcing af centrale IT-opgaver

Den danskejede koncern fejrede i 2018 101-års jubilæum med det bedste regnskab nogensinde. STENHØJ nærmer sig således hastigt en omsætning på 1 mia. kroner og har rundet 660 medarbejdere i 11 lande. Det er resultatet af en ambitiøs vækst- og opkøbsstrategi, og koncernen er i dag en af de førende spillere på verdensmarkedet for produkter til værkstedsbranchen.

”Autoliftene er vores traditionelle kerneprodukt, men vi har som mål at blive førende indenfor alt til det automotive eftermarked for premium-brands som BMW, Audi og Mercedes – samt på produkter til synshaller. Vi har allerede et meget bredt sortiment, og du kan i princippet foretage et komplet bilsyn alene på AUTOSTENHOJ-produkter, herunder udsugning samt test af bremser og emission m.v.,” forklarer Karsten Ørbech.

På hans bord ligger totalansvaret for den hastigt ekspanderende koncerns IT og løsningsportefølje. Men i stedet for at ansætte et større antal personer til at administrere indkøb, vedligehold og udskiftning af hardware – samt support, vedligehold og serverhosting – har Karsten Ørbech outsourcet hele dén del til IT Relation.

Vi vælger at bruge ressourcer på at udvikle løsninger til forretningen fremfor på administration, indkøb og drift. Det er til gengæld et område, hvor IT Relation er rigtig stærke.

— Karsten Ørbech, Business Support Manager, STENHØJ GRUPPEN

Styrket fleksibilitet og færre bekymringer

”Vi vælger at bruge ressourcer på at udvikle løsninger til forretningen – såsom VR- og AR-løsninger så kunderne kan visualisere et værksted med vores produkter – fremfor på administration, indkøb og drift. ”Det er til gengæld et område, hvor IT Relation er rigtig stærke,” bemærker han.

Der er flere årsager til, at STENHØJ GRUPPEN besluttede at satse på Hardware as a Service. For da man overlod ansvaret for indkøb, udskiftning og vedligehold af al hardware til IT Relation, var det både for at ensrette hardwareporteføljen på tværs af koncernen samt for at synkronisere udskiftningen af produkterne. Når koncernen leaser en notebook for tre år ad gangen gennem IT Relation, deles omkostningen op i 36 dele, ligesom koncernen samlet set sparer på totalomkostningen pr. enhed. Og når maskinen på et tidspunkt skal retur, får Karsten Ørbech dokumentation for, at alle data slettes.

”IT Relation står også for totalsupport, så allerede her sparer vi en masse administrativt arbejde. Totalt set gør alene disse elementer os langt mere fleksible, fordi hele hardwaredelen er sat fuldkommen i system og vi ikke selv skal bekymre os om at løfte opgaven,” siger han.

Vi får et totaloverblik over omkostningsniveauet pr. ansat ud i tiden og kan helt ned i detaljen overskue, hvad hver medarbejder koster i redskaber

— Karsten Ørbech, Business Support Manager, STENHØJ GRUPPEN

Økonomisk overblik støtter ekspansion og vækst

Med samarbejdet får STENHØJ GRUPPEN også adgang til asset management-ressourcer og sikker viden, der gør det muligt at planlægge udskiftningscyklussen frem i tiden. Hvilket mindsker risikoen for, at der f.eks. sættes et stort projekt i gang samtidig med, at et stort antal notebooks står til at skulle skiftes.

”Mindst lige så afgørende er det imidlertid, at vi får totaloverblik over omkostningsniveauet pr. ansat ud i tiden og helt ned i detaljen kan overskue, hvad hver medarbejder i en bestemt funktion koster i redskaber. Det er naturligvis vigtigt i almindelighed, men i særdeleshed hvis vi f.eks. opkøber en virksomhed og skal indrullere dens 25 medarbejdere i vores organisation. Det giver sikker viden og ro i maven,” siger Karsten Ørbech.

Vil du vide mere?

Ja, det er uforpligtende. Vi deler gerne vores viden og erfaringer med dig. Uden beregning.

Søren Nielsen

Product Manager

smartphone+45 2929 0517

sorni@itrelation.dk mailE-mail

Søren Nielsen

keyboard_arrow_up