Hør mere om Hverdagens IT Superhelte

HR og rekruttering

Tips og tools til HR-relaterede opgaver

Vores People & Culture Success Manager, Rikke Thorborg Olsen, har samlet sine bedste tips til HR-arbejdet fra hjemmekontoret.

1. Brug tid på Onboarding – også Remote

Hvis din virksomhed har taget stilling til at ansætte medarbejdere på remote, er det vigtigt for en kandidat også at få en ”fysisk” onboarding, på arbejdspladsen. Giv den nyansatte medarbejder min. 1 uge på arbejdspladsen med ledelse og andre kollegaer, så de får en god velkomst og indsigt i hvilken virksomhed, medarbejderen er landet i og lad medarbejderen mærke miljøet og kulturen i virksomheden.

2. Der er to typer mennesker - Remote

Dem der er 3 gange mere effektive end alle andre...
Eller der for hurtigt bliver distraheret og laver overspringshandlinger.

Du ved godt hvem du vil ansætte.

Som virksomhedsejer bør du samtidig overveje og være forsigtig med ansættelse af mellemledere til dit remote team, da de sjældent vil være til stor værdi for teamet. Remote teams har brug for mindre snak og mere eksekvering og ikke brug for micro management. Overvej nærmere, at rekruttere tidligere iværksættere, konsulenter, freelancere - folk, der ikke er bange for at rulle ærmerne op, arbejde hårdt og gøre alt hvad der skal til for at få jobbet gjort.

3. Italesæt forventninger til remote samtalen for kandidaten

Det kan være nyt for nogle kandidater at deltage på samtaler remote/online. Hvilke forventninger har du til dine medarbejder eller kandidater når de møder dig remote.

Italesæt forventninger på forhånd, det vil hjælpe dine medarbejdere eller kandidater til at føle sig trygge i ”nye” omgivelser og hjælper dem til at vise den bedste udgave af sig selv.

4. Find ambassadører til elsker Remote arbejde

Virksomheder der med succes, arbejder med en forretningsmodel omkring remote workers, tiltrækker de bedste kandidater, hvis de har medarbejdere der er tager ansvaret som ambassadører og er fortalere for og omkring remote arbejde og hvorfor det giver værdi til både medarbejderen og virksomheden. Ambassadørerne vil dele deres mening og holdninger på sociale medieplatforme hvor der skabes online dialoger omkring remote work. Det skaber synlighed og det går stærkt.

Når virksomheder taler om hvilke ”goder” de tilbyder nye medarbejder, som ex. fleksibilitet eller remote arbejde, diskuterer selv samme virksomheder hvorfor remote arbejde har været en ”Game-changer” og hvordan de skal navigere i de udfordringer det giver.

Spørgsmål om hvordan virksomheden lever deres kultur, skaber gennemsigtighed og opretholder integritet, skal være essensen – det er grundstenen for en værdiskabende remote arbejdsplads.

5. Ansættelser – remote

Afhold dine første samtaler eller screeninger af kandidater online. Det er vigtigt for processens at forberede dig på hvilke spørgsmål du vil have afdækket inden screeningen eller samtale.

Ved screening af kandidater kan du evt. bruge 3 spørgsmål som du vil have afdækket, som vil fortælle dig, om kandidaten skal indkaldes til en ”remote” 1. samtale

Ved ansættelser af en remote medarbejder, er det naturligvis vigtig at den enkelte medarbejder, forstår at udøve en vis selvdisciplin og motivation, samtidig med at noget rutinepræget arbejde beherskes med lethed.

De mennesker der ikke behersker netop disse egenskaber og ikke formår at skabe en daglig rutine, er ikke effektive i deres arbejde og bringer ikke værdi til virksomheden.

Snak med en Remote-ekspert. Og hør hvordan du skaber den optimale hjemmearbejdsplads

Jakob er ekspert i IT-sikkerhed

Jakob Mandahl-Friis, Cloud Solutions Architect
+45 2677 4433
jaman@itrelation.dk

Kom hurtigt i gang med Teams

Flemming Jørgensen, Solution Manager
+45 3126 5702
flj@itrelation.dk

Søren ved alt om Office 365

Søren Westergaard, Solution Manager
+45 2013 9366
sowes@itrelation.dk

Ekspert i fil- og dokumenthåndtering

Lars Nielsen, Solution Manager
+45 2389 5612
lanie@itrelation.dk

Ricky ved alt om Remote IT-udstyr

Ricky Hansen, Manager, Product Sales
+45 2138 7273
rihan@itrelation.dk

keyboard_arrow_up