Samarbejde og kommunikation
3 hacks til hvordan du samarbejder på distancen
Virtuelt samarbejde kan være (endnu) mere effektivt end fysisk samarbejde. Men det kræver, at du ved hvordan. Det får du vores bedste bud på her.
At arbejde hjemmefra og på distancen er blevet almindeligt i dag. Undersøgelser viser, at 70 % af alverdens ansatte arbejder hjemme mindst én gang om ugen. Og ca. 50 % arbejder et andet sted end på kontoret halvdelen af deres arbejdstid.
Den teknologiske udvikling er årsagen til denne tendens. Vi har i dag så mange virtuelle kommunikations- og samarbejdsværktøjer, at der er nemmere end nogensinde at arbejde sammen når og hvor som helst.
Men kommunikation på distancen er alligevel ikke altid helt nemt. Det er nemt at mistolke tonen i en mail eller komme til at snakke i munden på hinanden i et videomøde. Det er derfor helt afgørende, hvordan du og dine kollegaer kommunikerer med hinanden.
Sådan samarbejder du effektivt Remote
1. Kortfattede svar er sjældent bedst
Svarer du kortfattet på et spørgsmål, efterlader du ofte dine samarbejdspartnere i mere forvirring end tilsigtet. Dine kollegaer forsøger at fortolke dit svar, og de spilder måske meget tid på at løbe i en forkert retning.
Vores anbefaling er at gøre dine svar og dine beskeder så eksplicitte så muligt. Undgå at give anledning til fortolkning – hellere detaljere end komprimere Også selv om du tænker, at 3 linjer burde være nok. Så brug 3 afsnit, hvis det fremmer forståelsen.
2. Vælg dine kanaler med omhu
At vi har mange digitale kommunikationskanaler er ikke kun en fordel. Det betyder, at vi har flere steder at skulle holde øje med: e-mails, telefonopkald, sms’er, onlinechats, projektstyringsværktøjer, intranet, videochats og lignende.
Vores anbefaling er, at du sammen med dit team (kollegaer) finder ud af hvilke teknologier, I foretrækker at bruge (og ikke at bruge). Det er vigtigt, at I begrænser mængden af kanaler – og sikrer, at alle kan finde ud af at bruge kanalerne. Forsøg også at begræns mængden af forstyrrelser – hellere få det hele med i én besked end at skrive 3 beskeder med 5 minutters mellemrum.
3. Sørg for, at du taler det samme (digitale) sprog
Selv ansigt-til-ansigt-kommunikation kan være svært. To medarbejdere kan have meget forskellige forståelse af mimik og kropssprog. Og det bliver altså ikke nemmere, når du kommunikerer digitalt. Her kan misforståelserne være mange.
Når du samarbejder med mange på distancen, er du nødt til at skabe en eller anden form for norm – et fælles sprog og en fælles opfattelse af, hvor og hvornår man svarer.
Det kan både være på virksomhedsniveau og på teamniveau. Du behøver ikke at tænke stort og forkromet men bare et regelsæt i punktform, så alle er med på retningslinjerne. Det gør det nemmere for alle. Og du minimerer misforståelser.
Digital kommunikation kan også bringe dit team tættere sammen
Det kan også skabe nye muligheder at kommunikere digitalt. Spillereglerne er ændrede. Og nogle af de mere introverte medarbejdere kan have nemmere ved at kommunikere online. Brug af emoji’s, gif’er og lignende kan også bidrage til at bringe medarbejdere tættere sammen, der ellers er distancerede ved fysisk kommunikation.
Del artikel
Snak med en Remote-ekspert. Og hør hvordan du skaber den optimale hjemmearbejdsplads
Jakob er ekspert i IT-sikkerhed
Jakob Mandahl-Friis
Cloud Solutions Architect
+45 2677 4433
jaman@itrelation.dk
Ekspert i fil- og dokumenthåndtering
Lars Nielsen
Cloud Transformation Manager
+45 2389 5612
lanie@itrelation.dk
Lars ved alt om Remote IT-udstyr
Lars Christiansen
Head of Product Sales
+45 2448 3338
lachr@itrelation.dk
Kom hurtigt i gang med Teams
Lars Seiersen
Solution Manager
+45 2518 6132
jesei@itrelation.dk
Søren ved alt om Office 365
Søren Westergaard
Solution Manager
+45 2013 9366
sowes@itrelation.dk